HISTORY

ANATOMICAの歴史は、すなわちPIERRE FOURNIER(ピエールフルニエ)と寺本欣児(テラモトキンジ)の歴史である。

今日のアパレル市場に多大なる影響を及ぼした人物ピエール曰く「現代、多くの人が本来の伝統的な精神を忘れつつあるようにORIGINALと呼ばれるに値するブランドと商品は数少なくなった。私が1970年代初頭より現代に至るまで発掘してきた多くのORIGINALブランド群は、その当時から約35年間に及ぶ店頭での実販売と実績に基づき、今初めて私の前でORIGINALと称されるに至る。しかし、残念な事に現在その精神を受け継ぎ生産されているブランドは希少となった。」

The history of ANATOMICA means the history of Pierre Fournier and Kinji Teramoto.

Pierre, who has greatly influenced the modern apparel industry, claims「Nowadays, just as many people are losing the authentic and traditional spirit, we are losing brands and products that are worthwhile the title of “ORIGINAL”. Many of the ORIGINAL brands that I have been unearthing since early 1970 till today are now finally crowned as ORIGINAL in front of me based on around 35 years of actual sales performances. However, there are very few brands which still carry that spirit in their manufacturing.」

1994「ANATOMICA PARIS」の誕生

「全ては過去の産物である。終わりがあれば始まりがある。」

1994年、パリ4区のBourg-Tibourgに「ANATOMICA PARIS」はピエールの手により開店した。店名の源は古くはギリシャ語のANATOME、ラテン語のANATOMIAからピエール自身により創造された言葉である。ピエールは現代のセレクトショップの源となったショップ「GLOBE」と1979年にその延長上として「HEMISPHERE」を作った後に、これまでの既成概念を打ち破り、新たなANATOMICAの概念を成立した。

“ANATOMIC TRUTH”
“BEAUTY AND TRUTH”
“TIME HAS COME TO LOOK FOR GOOD FITTING”

人体を覆う履物と衣類は構造上、元来着用するその人物を尊敬して形成される。即ち販売する商品は特別な形をしていて当然であり、多種多様な形とサイズに至る。ピエール曰く「ANATOMICAではマーケティング戦略を練ることは無い。ANATOMICAで唯一対象とされるのはスタッフを含めANATOMICAが推し進めるフィッティングを理解できる顧客だけであり、店舗スタッフが全ての商品に対して個々に採寸しそれを納得できる顧客だけである」。ANATOMICAでは単に販売するだけでなくエスプリも同時に主張する。1994年に起こったANATOMICAISMは開店当時押し売りとも誤解をうけたが、時間を経てパリ、そして世界各国の人々に認知されて広がりを見せている。特に店舗スタッフがブラナックディバイスを使用して計測するシューフィッティングには誰もが納得し多くのリピーターを招いている。

1994Founding of“ANATOMICA PARIS”

“Everything is the product of the past. When there is an end, there will be a beginning.”

Pierre opened “ANATOMICA PARIS” at Rue du Bourg-Tibourg in 4th district of Paris in 1994. The name of the shop was the creation by Pierre from the ancient Greek word of ANATOME and the Latin, ANATOMIA. After establishing “GLOBE”, the origin of modern concept shops, and its 1979 extension “HEMISPHERE”, he developed the unprecedented concept of ANATOMICA that broke all existing idea.

“ANATOMIC TRUTH”
“BEAUTY AND TRUTH”
“TIME HAS COME TO LOOK FOR GOOD FITTING”

Shoes and clothes that cover human bodies are supposed to be structurally formatted with the respect to the wearers. All for sale products naturally are in special forms of various shapes and sizes. Pierre describes this way. 「ANATOMICA never cares about marketing strategies. The only people ANATOMICA pays attention are those who can understand the concept of ANATOMICA ‘fitting’ and those who can accept the measurement which shop clerks take for each one of them for all products.」 At ANATOMICA, We do not only sell products but also claim our esprit at the same time. ANATOMICAISM that stirred the world in 1994 was initially misunderstood as the pressure selling, yet was gradually accepted in Paris, then all over the world. Now, it is the global existence. Especially the shoe-fitting by shop clerks with using Brannock Device was found powerfully convincing, and many customers keep coming back to us for this service.

「ANATOMICAレーベル」の誕生2008

ピエールは2008年に後のパートナーとなる寺本にパリで出会う。ピエールは当時寺本がデザインしたサイドシームの無いジーンズを見て感銘を受けた。必然的に二人の関係が密になり、寺本がデザイン、ピエールがディレクションというロールが出来上がった。

既存のそれとは一線を画すフィッティングを重要視した普遍的で上質な物を作るためピエールと寺本が自ら試着を繰り返し、ミリ単位で修正を加え、ANATOMICAというスタイルを創る。本質的な部分での物作りに対する姿勢は変わらないため、めまぐるしく変化するファッションとは違い、何年にも渡って同じアイテムを作り続ける。

Founding of “ANATOMICA”, the Brand2008

It was in Paris where Pierre met Kinji Teramoto who later became his partner in 2008. Pierre was impressed by the jeans without side seams that Kinji has designed. Naturally, the two men grew close to each other, and ended up with working together with distinct roles in the team – Kinji as the designer and Pierre as the director. In the pursuit of the universal and quality items that considered the fitting as the most important process of cloth-making, a clearly different approach from the conventional ones, Pierre and Kinji themselves tried on their creations numerous times and altered by millimeter to create the unmistakable style of ANATOMICA. As their attitude toward creation remains the same in essence, they keep offering the same items regardless of ever changing fashion.

2009「WAKOUWA」の誕生

木型職人と12回目の見本を経て2009年秋にWAKOUWAはリリースされた。ピエールフルニエと寺本欣児が目指したスニーカーは、1944年製の米軍で支給されていたバナナデッキと呼ばれていた茶色いキャンバスのスニーカー。1944年製の雰囲気と1960年代の雰囲気の融合に成功し、完成した。

遡る事、1949年のクリスマスの数日前、少年ピエールは最も高級なパリジャン向けのデパート「ボン マルシェ」のディスプレイウインドーに彼の目を釘付けにしたものがある。それは綺麗に陳列された、最小限の大きさで表現された木製の「犬」「猫」「縞馬」「麒麟」のWAKOUWAという木製玩具だった。少年ピエールは「この年のクリスマスプレゼントにこの玩具を。」と、サンタクロースにお願いしたが、希望の「犬」の玩具は煙突の近くには現れなかった。15歳に成長したピエールはあらゆる玩具店、フリーマーケットを対象に幼い日に手に入らなかった「犬」の玩具を追い求めたが、WAKOUWAはその当時の市場では既に一般的ではなく、時代と共に姿を消していた。

後に成長した若いピエールは近代的な衣服とファッションの歴史に興味を示し、アメリカのスペリー氏が船員の為に濡れたボートの甲板で滑りにくくなるようにゴムに特別な切り込みを入れたソールを開発した事実を知った。その特別なゴムソールが発明された裏側にはスペリー氏の愛犬が濡れた甲板の上で平然としており愛犬の足の裏のシワと大きく関連していることも同時に学んだ。更に成長したピエールは当時スイス人のデザイナーの手にあったWAKOUWAブランドの商標登録に成功し、1949年のクリスマスに煙突の傍に現れなかった「犬」の玩具とスペリー氏の「犬」から開発されたソールのストーリー2つが見事に溶け合い、寺本欣児の手により、古典的なバルカナイズド製法を用いて具現化され、2009年の秋にWAKOUWAが完成した。

2009Founding of“WAKOUWA”

WAKOUWA sneakers were released in the fall of 2009 after finishing 12times samples with a shoe last maker. What Pierre and Kinji were after is US NAVY’s brown canvas sneakers called bananadeck of 1944s. They succeeded in fusing a taste of 1940s and 1960s. The date back when Pierre was a boy, there was one thing which caught his eyes on at the display window of the high-end department store for Parisians “Le-Bon-Marche”. Which were well-displayed wooden toys called WAKOUWA shaped dog, cat, zebra and giraffe. A young boy Pierre asked Saint-clause those WAKOUWA wooden toys for his Christmas. However his wish never appeared near the chimney. After Pierre turned out 15 years old, he started looking for dog wooden toys at the free market which he could not get one when he was a child. However WAKOUWA was not popular at that time, they disappeared with the times. Later on growing up young Pierre started to be interested in modern garments and the history of fashion. He found out Mr.Sperry in US discovered the wavy shredded rubber sole to protect slipping on a wet boat for sailors. He also learned that a background of discovering those special rubber sole, there was a relation with wrinkles of Mr.Sperry‘s dog’s foot sole who can stand easily on wet deck with wet foots. Thereafter he succeeded in a registration of WAKOUWA brand holded by a designer in Switzerland. Two stories of the wooden toy dog which never appeared at the Christmas time in 1949 and the rubber sole which was discovered by an idea of Mr.Sperry’s dog were blended perfectly and in the fall of 2009 WAKOUWA was embodied by Kinji Teramoto with a classic vulcanized method.

「ANATOMICA TOKYO」の誕生2011

日本でのANATOMICAの小売展開は大手セレクトショップの原宿本店でインショップとして始まった。

いつしかピエールと寺本の中で、ANATOMICAの看板を持った小売店を実現すべき、新天地を求めていた。すぐに彼らの直感に訴えかけてきた地に会った。それが、かつては問屋街として栄えており、時代の流れと共に忘れかけられていた東日本橋である。まさにニューヨークのトライベッカの様な場所で、そこはまたパリのセーヌのほとりの様にも感じられた。

その町で見つけた古いビルに彼らはさらに魅了され、ANATOMICAの旗艦店を作る事を決意した。
これが、ANATOMICA TOKYOの始まりだった。

Founding of “ANATOMICA TOKYO”2011

ANATOMICA started its retail business in Japan as a shop-in-shop at the Harajuku main store of a major concept shop. Pierre and Kinji grew to feel ANATOMICA should have its own shop and started to look for the perfect location. Soon they met the location they could instinctively tell was the right place. It was in Higashi Nihonbashi – the area once prospered as the wholesalers’ town yet gradually lost its glory over time. It was just like Tribeca in NY, or right by the Seine River in Paris. They were fascinated by an old building they found in the area, and decided to create the flagship store of ANATOMICA.
That was how ANATOMICA TOKYO started.

1994「ANATOMICA PARIS」の誕生

「全ては過去の産物である。終わりがあれば始まりがある。」

1994年、パリ4区のBourg-Tibourgに「ANATOMICA PARIS」はピエールの手により開店した。店名の源は古くはギリシャ語のANATOME、ラテン語のANATOMIAからピエール自身により創造された言葉である。ピエールは現代のセレクトショップの源となったショップ「GLOBE」と1979年にその延長上として「HEMISPHERE」を作った後に、これまでの既成概念を打ち破り、新たなANATOMICAの概念を成立した。

“ANATOMIC TRUTH”
“BEAUTY AND TRUTH”
“TIME HAS COME TO LOOK FOR GOOD FITTING”

人体を覆う履物と衣類は構造上、元来着用するその人物を尊敬して形成される。即ち販売する商品は特別な形をしていて当然であり、多種多様な形とサイズに至る。ピエール曰く「ANATOMICAではマーケティング戦略を練ることは無い。ANATOMICAで唯一対象とされるのはスタッフを含めANATOMICAが推し進めるフィッティングを理解できる顧客だけであり、店舗スタッフが全ての商品に対して個々に採寸しそれを納得できる顧客だけである」。ANATOMICAでは単に販売するだけでなくエスプリも同時に主張する。1994年に起こったANATOMICAISMは開店当時押し売りとも誤解をうけたが、時間を経てパリ、そして世界各国の人々に認知されて広がりを見せている。特に店舗スタッフがブラナックディバイスを使用して計測するシューフィッティングには誰もが納得し多くのリピーターを招いている。

1994Founding of “ANATOMICA PARIS”

“Everything is the product of the past. When there is an end, there will be a beginning.”

Pierre opened “ANATOMICA PARIS” at Rue du Bourg-Tibourg in 4th district of Paris in 1994. The name of the shop was the creation by Pierre from the ancient Greek word of ANATOME and the Latin, ANATOMIA. After establishing “GLOBE”, the origin of modern concept shops, and its 1979 extension “HEMISPHERE”, he developed the unprecedented concept of ANATOMICA that broke all existing idea.
“ANATOMIC TRUTH”
“BEAUTY AND TRUTH”
“TIME HAS COME TO LOOK FOR GOOD FITTING”

Shoes and clothes that cover human bodies are supposed to be structurally formatted with the respect to the wearers. All for sale products naturally are in special forms of various shapes and sizes. Pierre describes this way. 「ANATOMICA never cares about marketing strategies. The only people ANATOMICA pays attention are those who can understand the concept of ANATOMICA ‘fitting’ and those who can accept the measurement which shop clerks take for each one of them for all products.」 At ANATOMICA, We do not only sell products but also claim our esprit at the same time. ANATOMICAISM that stirred the world in 1994 was initially misunderstood as the pressure selling, yet was gradually accepted in Paris, then all over the world. Now, it is the global existence. Especially the shoe-fitting by shop clerks with using Brannock
Device was found powerfully convincing, and many customers keep coming back to us for this service.

2008「ANATOMICAレーベル」の誕生

ピエールは2008年に後のパートナーとなる寺本にパリで出会う。ピエールは当時寺本がデザインしたサイドシームの無いジーンズを見て感銘を受けた。必然的に二人の関係が密になり、寺本がデザイン、ピエールがディレクションというロールが出来上がった。

既存のそれとは一線を画すフィッティングを重要視した普遍的で上質な物を作るためピエールと寺本が自ら試着を繰り返し、ミリ単位で修正を加え、ANATOMICAというスタイルを創る。本質的な部分での物作りに対する姿勢は変わらないため、めまぐるしく変化するファッションとは違い、何年にも渡って同じアイテムを作り続ける。

2008Founding of “ANATOMICA”, the Brand

It was in Paris where Pierre met Kinji Teramoto who later became his partner in 2008. Pierre was impressed by the jeans without side seams that Kinji has designed. Naturally, the two men grew close to each other, and ended up with working together with distinct roles in the team – Kinji as the designer and Pierre as the director. In the pursuit of the universal and quality items that considered the fitting as the most important process of cloth-making, a clearly different approach from the conventional ones, Pierre and Kinji themselves tried on their creations numerous times and altered by millimeter to create the unmistakable style of ANATOMICA. As their attitude toward creation remains the same in essence, they keep offering the same items regardless of ever changing fashion.

2009「WAKOUWA」の誕生

木型職人と12回目の見本を経て2009年秋にWAKOUWAはリリースされた。ピエールフルニエと寺本欣児が目指したスニーカーは、1944年製の米軍で支給されていたバナナデッキと呼ばれていた茶色いキャンバスのスニーカー。1944年製の雰囲気と1960年代の雰囲気の融合に成功し、完成した。

遡る事、1949年のクリスマスの数日前、少年ピエールは最も高級なパリジャン向けのデパート「ボン マルシェ」のディスプレイウインドーに彼の目を釘付けにしたものがある。それは綺麗に陳列された、最小限の大きさで表現された木製の「犬」「猫」「縞馬」「麒麟」のWAKOUWAという木製玩具だった。少年ピエールは「この年のクリスマスプレゼントにこの玩具を。」と、サンタクロースにお願いしたが、希望の「犬」の玩具は煙突の近くには現れなかった。15歳に成長したピエールはあらゆる玩具店、フリーマーケットを対象に幼い日に手に入らなかった「犬」の玩具を追い求めたが、WAKOUWAはその当時の市場では既に一般的ではなく、時代と共に姿を消していた。

後に成長した若いピエールは近代的な衣服とファッションの歴史に興味を示し、アメリカのスペリー氏が船員の為に濡れたボートの甲板で滑りにくくなるようにゴムに特別な切り込みを入れたソールを開発した事実を知った。その特別なゴムソールが発明された裏側にはスペリー氏の愛犬が濡れた甲板の上で平然としており愛犬の足の裏のシワと大きく関連していることも同時に学んだ。更に成長したピエールは当時スイス人のデザイナーの手にあったWAKOUWAブランドの商標登録に成功し、1949年のクリスマスに煙突の傍に現れなかった「犬」の玩具とスペリー氏の「犬」から開発されたソールのストーリー2つが見事に溶け合い、寺本欣児の手により、古典的なバルカナイズド製法を用いて具現化され、2009年の秋にWAKOUWAが完成した。

2009Founding of “WAKOUWA”

WAKOUWA sneakers were released in the fall of 2009 after finishing 12times samples with a shoe last maker. What Pierre and Kinji were after is US NAVY’s brown canvas sneakers called bananadeck of 1944s. They succeeded in fusing a taste of 1940s and 1960s. The date back when Pierre was a boy, there was one thing which caught his eyes on at the display window of the high-end department store for Parisians “Le-Bon-Marche”. Which were well-displayed wooden toys called WAKOUWA shaped dog, cat, zebra and giraffe. A young boy Pierre asked Saint-clause those WAKOUWA wooden toys for his Christmas. However his wish never appeared near the chimney. After Pierre turned out 15 years old, he started looking for dog wooden toys at the free market which he could not get one when he was a child. However WAKOUWA was not popular at that time, they disappeared with the times. Later on growing up young Pierre started to be interested in modern garments and the history of fashion. He found out Mr.Sperry in US discovered the wavy shredded rubber sole to protect slipping on a wet boat for sailors. He also learned that a background of discovering those special rubber sole, there was a relation with wrinkles of Mr.Sperry‘s dog’s foot sole who can stand easily on wet deck with wet foots. Thereafter he succeeded in a registration of WAKOUWA brand holded by a designer in Switzerland. Two stories of the wooden toy dog which never appeared at the Christmas time in 1949 and the rubber sole which was discovered by an idea of Mr.Sperry’s dog were blended perfectly and in the fall of 2009 WAKOUWA was embodied by Kinji Teramoto with a classic vulcanized method.

2011「ANATOMICA TOKYO」の誕生

日本でのANATOMICAの小売展開は大手セレクトショップの原宿本店でインショップとして始まった。

いつしかピエールと寺本の中で、ANATOMICAの看板を持った小売店を実現すべき、新天地を求めていた。すぐに彼らの直感に訴えかけてきた地に会った。それが、かつては問屋街として栄えており、時代の流れと共に忘れかけられていた東日本橋である。まさにニューヨークのトライベッカの様な場所で、そこはまたパリのセーヌのほとりの様にも感じられた。

その町で見つけた古いビルに彼らはさらに魅了され、ANATOMICAの旗艦店を作る事を決意した。
これが、ANATOMICA TOKYOの始まりだった。

2011Founding of “ANATOMICA TOKYO”

ANATOMICA started its retail business in Japan as a shop-in-shop at the Harajuku main store of a major concept shop. Pierre and Kinji grew to feel ANATOMICA should have its own shop and started to look for the perfect location. Soon they met the location they could instinctively tell was the right place. It was in Higashi Nihonbashi – the area once prospered as the wholesalers’ town yet gradually lost its glory over time. It was just like Tribeca in NY, or right by the Seine River in Paris. They were fascinated by an old building they found in the area, and decided to create the flagship store of ANATOMICA.
That was how ANATOMICA TOKYO started.

PIERRE FOURNIER(ピエールフルニエ)

PIERRE FOURNIER

世界のアパレル業界に最も大きな影響を与えた人物の一人。その場所やその民族でしか生まれてこない「ORIGINAL」に興味を持ち、数々の「本物」をアパレル業界に送り出してきた。1975年パリ・レアール地区に「GLOBE」を開店する。ピエールにより世界各地で抜粋された「本物」が見事な演出力により、それまでに存在しないエレガントな方法で陳列された「GLOBE」は現在のセレクトショップの基盤となった。かの有名な米国ブランドの代表的ジーンズを米国式洗濯方法により縮ませて店内で販売したのも同店がヨーロッパでは初めてであった。1979年「GLOBE」の延長線上に、北半球を意味する「HEMISPHERE」をパリ・16区に開店させる。アメリカでも限られた人間の目にしか触れていなかった民芸のブランド等を世界中に広めたのも同店であり、日本進出も果たしている名店。共同創立者の死により、1985年に同店を閉店する。その後、多種多様な人体にフィットする服と靴に着眼したコンセプトショップ「ANATOMICA」を1994年にスタートする。現在はANATOMICAのディレクターとしてブランドの進行を指揮している。デザイナー寺本欣児と共にANATOMICAL UTOPIAを目指す。

Pierre is one of the biggest influencers to the apparel industry of the world. With the great interest in “ORIGINAL” that can only be created in a particular place or by a certain ethnic group, he has been introducing numerous “genuine” brands/articles to the industry. He opened “GLOBE” at Les Halles area of Paris in 1975. Displaying the “genuine” articles discovered by Pierre in all over the world in the unconventionally elegant manner created by the masterly dramatization, “GLOBE” quickly set the standard for what we now call selected shops. It was the first European shop to sell the signature jeans of the famous US brand, shrunk by the American laundry method. In 1979, he extended the concept of “GLOBE” and opened “HEMISPHERE”, connoting the northern hemisphere, in 16th district of Paris. It was the legendary shop which introduced American folklore brands to the world, which were not yet well known even in the US. The shop advanced to Japan as well. Unfortunately, he decided to close it after the untimely death of the co-founder in 1985. Later, he founded another concept shop to focus on the best-fitting cloths and shoes that embrace different physiques, “ANATOMICA”, in 1994. Now, he serves as the director of the ANATOMICA to drive the brand. Together with the designer, Kinji, he pursues the ANATOMICAL UTOPIA.

寺本欣児(テラモトキンジ)

寺本欣児

インポートディーラーとして世界各国を飛び回り25歳で輸入卸売会社35SUMMERSを設立する。アメリカ及びヨーロッパのアイテムを日本へ持ち込み、海外と日本の繋ぎ役として名を馳せる。当時はまだ発展途上であった、日本のファッションマーケットへ新しい目線でリアルアイテムを次々に持ち込み、さまざまなムーヴメントの仕掛け人として知られる。さらには自身の収集癖が功を成し、今では世界的に有名なヴィンテージコレクターとしても知られる。
海外のファッションブランドを日本の市場へ向けたインポートアパレルメーカーとして盛業したが、早いタイミングで35SUMMERSの所有するブランドを欧州諸国へエクスポートする事業へ進出。時代のニーズと35SUMMERSが目指す方向が合致し、今では何カ国へも輸出する事業と成し世界各国へのつながりを持つ。
長年の世界行脚の旅で、自身が若い日に会った現ANATOMICAの代表ピエール・フルニエと1996年頃に再会。その後、寺本とピエールとのコラボレーションが始まる。ウエアのデザイン、シューズのデザイン、また店舗の設計や店舗の開発、紙袋やフラッシャーと呼ばれるタグ類まで、ありとあらゆるANATOMICAとかかわる全の事に自分自身も関わり、今ではこのANATOMICAブランドと切っても切れない存在となる。現在はピエールと共同で発案と発信をし、寺本がそれを具現化している。

As a dealer of imported products, Kinji flew all over the world and founded an importer-wholesaler company 35 Summers at the age of 25. He introduced many American and European products to Japan, and established his name as the connector of foreign countries and Japan. He has brought numerous real cloths/accessories, screened by his fresh perspective, to the yet underdeveloped Japanese fashion market, and successfully generated various movements under his name. Additionally, being an enthusiastic collector, he is now well known as one of the world’s top vintage collectors.

Although his company was quite successful as an imported apparel dealer to bring overseas fashion brands to the Japanese market, he shifted his focus to the export of his own brands to European markets at the early stage. The needs of the time and his direction perfectly matched, and now 35 Summers is a big business to export to several markets with the established tie with such countries.
After visiting the world for many times, he reencountered with a man he had met in his youth, the current representative director of ANATOMICA, Pierre, in 1996. They soon began collaborating. He personally supervises everything related to ANATOMICA including design of clothes and shoes, the architecture and development of stores, and even collaterals like paper bags and flasher tags, making him an inseparable part of the ANATOMICA brand. Now he works with Pierre on idea generation and message distribution, and singlehandedly brings the ideas to reality.